lördag 29 augusti 2009

Pasta med svartkål, rostade tomater, mandlar och ruccola

Fler och fler tomatsorter i min odling har nu mogna frukter, hittills främst de små sorterna. I den här rätten använde jag inte mindre än tre olika slags körsbärstomater samt pyttesmå ampeltomater som bara är ca en cm stora.
Eftersom jag lyckats få tag på lite svartkål och dessutom har underbar ruccola och basilika i odlingen blev jag självklart inspirerad av italienska smaker, och komponerade den här rätten. Och (vilket börjar bli en smått utsliten fras i den här bloggen...) den blev något av det godaste jag har ätit!
Svartkålen kan ersättas med färsk grönkål.

2 portioner

400 g Körsbärstomater
Olivolja
Flingsalt
1 dl mandlar
400 g svartkål
300 g pasta, t ex fusilli
50 g rucola
Finrivet skal från ½ citron
Färsk basilika, gärna med blommor
Svartpeppar
Flingsalt


Värm ugnen till 180 grader.
Halvera tomaterna och lägg dem med snittsidan nedåt i en ugnssäker form. Droppa över lite olja och strö på lite flingsalt. Lägg mandlarna i en annan form och sätt in båda i ugnen. Ta ut mandlarna efter ca 10 minuter och grovhacka dem. Låt tomaterna stå kvar en stund till tills de blir rynkiga och börjar sjunka ihop lite.
Skölj under tiden kålbladen, grovstrimla och ångkoka dem i 10-15 minuter tills de mjuknat. Koka pastan samtidigt. Skölj rucolan noga och strimla den om bladen är stora. Blanda alla grönsaker (och oljan från tomaterna) med mandlar, citronskal, riven basilika, peppar och eventuellt lite mer salt och olja. Blanda sedan allt med pastan.

2 kommentarer:

  1. Hittade svartkål på ICA Maxi för någon dag sedan, det blev till att prova det här receptet.
    Och jösses, det blev verkligen kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar receptet!
      Jag hörde att Ica nyligen har börjat sälja svartkål, men har ännu inte hunnit köpa någon. Men den är en av mina absoluta favoritgrönsaker, så det är kul att den äntligen finns i handeln!

      Radera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin